gfxgfx

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

gfx gfx
gfxgfx

W E L K O M
op het draaiorgelforum.

gfx gfx
gfx
9336 aantal berichten in 1389 topics door 121 geregistreerde leden - Nieuwste lid: janklaasen Donderdag 09 September 2010, 04:14:16
*
gfx*StartpaginaHelpZoekKalenderInloggenRegistrerengfx
gfxgfx
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.       « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]  Allemaal Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Drie Pruiken met midisysteem naar Shanghai  (gelezen 1382 keer)
Draaiorgelvriend
Jr. Member
**

RgaatnietsbovenGroningen

« Antwoord #15 Gepost op: Dinsdag 02 Maart 2010, 10:28:55 »

De Schuyt is een omgebouwde Mortier. Door Carl Frei sr. Een van de mooiste, zo niet DE mooiste.
Een bijzonder indrukwekkend en uniek orgel van zeldzame klasse.

Let op je woorden he...!
Smiley
cor carmio
webloggers
Sr. Member
**

« Antwoord #16 Gepost op: Dinsdag 02 Maart 2010, 12:26:37 »

Om Erik aan te vullen zou ik "Wellershaus" eens aanraden om naar Utrecht te gaan waar naast de Schuyt nog een paar originele orgels staan in het museum. Grin oa de Aalster Gavioli Hooghuys Dubbele Ruth en natuurlijk de creme de la creme het gerestaureerde straatorgel de Zeventiger bijgestaan door de Gouden Limonaire en de Gasparini als zijnde het klankkarakter zo rond de jaren 1910 Ook ik weet wel dat er veel orgels zijn verbouwd in de 20er en 30er jaren, met een door Carl Frei geintroduceerde "Sound" die zeer geliefd was (en nog steeds) bij veel orgelvrienden. Let wel het waren verhuur objecten die door de eigenaars o.a Henk Mohlmann naar Frei werden gestuurd omdat de orgelmensen met deze instrumenten hun brood moesten verdienen, en de klank die hun zo lief was dagelijks aan het grote publiek konden laten horen.Ach ik lees de 3 Pruiken wel een oud orgel (de Gavioli van Koppelaar) in de begin jaren 50 door de Fa Perlee verbouwd tot een orgel op de Limonairegamma.Het Midisysteem die er ingebouwd wordt is toch maar tijdelijk om de lange "ZIT" richting Shanghai door te komen Dan de klep maar dicht achter, de meeste luisteraars staan toch meestal voor het orgel. Een hint vanaf deze kant neem als promotor uit het museum een DVDtje mee en laat de Chinezen zien hoe het orgel in werkelijkheid werkt in Nederland. Grin Handgedraaid een optie de ouwe orgelknakker hoort het wel weer op het forum. Huh
Wellershaus
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Dinsdag 02 Maart 2010, 17:49:08 »

Je hebt gelijk ome Cor, natuurlijk, ik weet ook wel dat er genoeg moois en origineels te bezichten is, mijn nekharen gingen alleen overeind staan toen iemand de Schuyt een bij elkaar geraapt zooitje noemt. Van dat kaliber kan er geen orgel aan de Schuyt tippen, zelfs de Kunkels niet, maar dat is mijn mening. De schuyt kan ten opzichte van de Kunkels iets geraffineerder spelen, maar misschien ligt dat óók aan de akoestiek! (Niet het minst belangrijke natuurlijk)

Ach, alles is mooi, omdat we tegenwoordig gewoon blij moeten zijn dat het er nog is!
Ja toch?

En vandaag was het hier in het zuiden mooi weer, de lente vangt aan, laten we hopen op een super seizoen!
cor carmio
webloggers
Sr. Member
**

« Antwoord #18 Gepost op: Dinsdag 02 Maart 2010, 18:35:36 »

Wellershaus hier nog even ome Cor de vergelijking met de Kunkels qua accoustiek is niet van importantie. Het is een heel ander orgel nl. een ouwe Marenghi in 1932 verbouwd door Carl Frei. ( Ik heb van het begin af aan de restauratie meegemaakt. Een orgel met een heel andere klank als de Schuyt die zijn muzikale leven begon als een Mortier waar talloze van gebouwd zijn. De Kunkels had een veel uitgebreidere gamma De boeken van de Schuyt pasten op de Kunkels (wat we een keer gedaan hebben in de 60er jaren tot toets 105') Dus een vergelijk gaat niet op.Het registerscala van de Kunkels is groter als de Schuyt. nl Piston Bugara Cor Anglais en Trompet.Wat ze wel samen hebben is de Flute Harmonique en de bourdon. Alleen de Schuyt bezit nog het register (overigens van Mortier de Flute 8 op de tegenzang.)en in de buik de Baxophoon Zoals ik in mijn boek uitgebreid heb geschreven het hele wel en wee vanaf 1958 toen de droevige restanten van dit grootse concertorgel, aan de orgelvrienden in Haarlem toevertrouwd werd en die met veel bloed zweet en tranen, er toch weer een toporgel van hebben gemaakt die nu in het Haarlems Draaiorgel Museum het Toporgel is.En ik spreek de wens uit hopelijk nog vele jaren!!!!!!! Huh
« Laatste verandering: Dinsdag 02 Maart 2010, 18:37:58 door cor carmio » Gelogd
gfx
Pagina's: 1 [2]  Allemaal Omhoog E-mail dit topic Print 
gfx
Ga naar:  
gfx